Friday, December 12, 2008

Istana Pagaruyung

Satu lagi tempat yang kami dibawa melawat semasa di Padang ialah, Batusangkar, di Kabupaten Tanah Datar Sumatra Barat, di mana terletaknya Istana Pagaruyung, tempat bersemayam Daulat Yang Dipertuan Raja Pagaruyung pada masa tersebut.

(Gambar dari internet)
Walaubagamana pun Istana tersebut yang juga di panggil Istana Basa, telah terbakar beberapa kali. Dan kini dalam pembinaan semula.

Tahap pembinaan semula semasa lawatan kami itu, yang sempat diambil gambarnya.

Sebagai ganti untuk tempat tinggal, Tuan Gatih Pagaruyung, telah dibina Istano Silinduang Bulan ini, yang dirasmikan pada 23 Disember 1980.

Mengikut ceritanya, sejak dirasmikan, tabuan seperti di gambar, sentiasa membuat sarang di Istana tersebut.

Sarangnya pernah dipindahkan ke tempat lain di Istana itu juga, kerana pada masa itu sarang tersebut terletak terlalu hampir dengan pintu masuk utama Istana tersebut. Ia bertujuan untuk menjaga keselamatan pengunjung yang ingin memasuki Istana tersebut.

Di istana itu juga ada disimpan alat-alat kebesaran kerajaan Pagaruyung..

Satu yang menarik perhatian saya, yang terdapat berhampian dengan Istana tersebut, ialah pokok kelapa ini, yang begitu unik sekali bentuknya. Seperti lok sebilah keris pula nampaknya.

Istano Silinduang Bulan di lihat dari sisinya.

9 comments:

Neeza Shahril said...

hehehe.. comelnya batang pokok kelapa tu kan.. sungguh unik.. senang orang nak panjat ;)

neeza suka tengok bumbung rumah minangkabau.. macam tanduk kerbau.. kalau burung lalu, tak tertikam ke perut dia? heheheh..

Yunus Badawi said...

Macamana pokok kelapa tu boleh jadi macam tu?

zino said...

sape yg gagah perkasa pegi pulas pulas pokok kelapa tu hehe

DeeN said...

Subhanallah!
Takjub tengok batang pokok kelapa tuh. Susah giler nak jumpe camtuh kan..

Pp said...

errrr, first time saya tenguk gambar batang pokok kelapa mcm tu....
jangan ada pulak yang datang memuja sudah!

Zabs said...

Neeza: Memang bentuk nya di buat seperti tanduk kerbau. Minangkabau pun dalam sebutan kita ialah menang (lawan) kerbau.
Burung tu saja nak cari nahaslah kalau terbang hampir dengan tanduk tu..hehehe.

Zabs said...

YB: Tak sempat nak tanya. Tapi nampak gayanya seperti dibentukkan semasa dia membesar. Tapi kuasa Allah, semua boleh terjadi.Wallahua'lam.

Zino: Itu yang mushkil tu. Kuat juga orang Minang tu ye?

Zabs said...

DeeN: Saya pun pertama kali jumpa pokok kelapa macam tu. Memang menakjubkan, hanya Allah sahaja yang maha mengetahui ciptaanNya. Wallahua'lam.

Pp: Nampaknya takda pun sesiapa yang minat tentangnya, apatah lagi datang untuk memuja. Cuma sebagai jurugambar yang amateur, saya anggap ia sesuatu yang patut dirakamkan. Tak gitu?

Amsyahril Syahril said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.