Wednesday, February 20, 2008

Apa Ada Pada Nama?

Berbagai nama telah dipilih untuk digunakan pada kereta buatan negara atau kereta yang dipasang sepenuhnya di sini.

Ada nama binatang, ikan, buah, sifat dan seumpamanya. Tetapi masih belum ada nama yang melambangkan sesuatu kaum digunakan.

Tetapi apabila ada yang telah mengunakan nama tersebut di kereta mereka, tentu ini bermakna mereka sukakan nama tersebut diberi kepada kereta nasional kita. Lihat gambar dibawah.

Model baru?

25 comments:

Neeza Shahril said...

Bagus... sungguh bangga dia dengan kaumnya.. atau kita panggil bangsa ke? Jarang orang nak mengaku dia jawa ni.. hehehee

Zabs said...

Neeza: Si bintang AF3 tu pun tak malu nak mengaku dia JAWA. Mengikut Kamus Dewan, BANGSA ialah jenis manusia daripada satu asal keturunan dan KAUM pula ialah puak atau suku bangsa. Jadi JAWA ialah salah satu puak/suku bangsa Melayu atau Indonesia. Itu pandangan saya.
Saya juga berketurunan Jawa dari arwah bapa dan Minang dari arwah emak. Yang di atas lagi tak tahu pulak. Mungkin ada Cina,India, Arab??? Yang pasti takde Mat Salleh, sebab hidung kembang semua tak mancung. Wallahua'lam.

pB said...

Salam ...

kan baik kalu semua orang bangga dgn identiti sendiri.

Mak Su said...

keta sapa tu?

Akmal said...

Eh???? 'JAWA' campro '1.9'? Hahaha. Mana dapat ni Pak Zabs? Special Edition?

Zabs said...

pB: Saya paling respek pada rakan dari pantai timor. Walau di mana loghat negeri tetap maintain. Saya kekadang tu terlupa juga sekejap, loghat nogoghi.

Zabs said...

Mak Su: Tak pasti pulak. Tak sempat tanya, saya berada di belakangnya di satu hentian lampu isyarat lalu lintas. Maaf.

Zabs said...

Akmal: Kalau ada model itu bagus jugakan. Tetapi setahu saya belum dikeluarkan lagi.. Hahaha...

tokasid said...

Salam Pak zabs:

Tuan punya kereta ni punyai jati diri yang tinggi atau dia saja nak tarik perhatian.

tapi ubahsuai nama yang dilakukan memang unik dan persesuaian pulak dgn huruf yang memang sedia ada. memang kreatif dia ni.

Zabs said...

Doc.: Mungkin sama pinter kawan kita si BP@JP tu. Memang unik dan bersahaja. Sekurang2nya ada kelainan.
Salam Doc. Siapa pilihan anda di Bukit Katil ya?

alan zed said...

pak, bila keluarnya versi ini pak?

Zabs said...

Alan: Kemungkinan versi ini tidak dikeluarkan adalah besar!

mama ranggie said...

ade ke jenama tu pak ?

Zabs said...

MR: Setahu saya itu je satu dalam Malaysia ni.

Mat Salo said...

Hmmm... Kalau pemilik mobil tu lihat betapa sulitnya reality kehidupan di daerah seperti Sidoarjo atau Madiun di JATIM Pak, mungkin dia tidak membanggakan sangat hal ni Pak...

Bercanda aja Pak, manusia semua sama aja, ya kan? :)

Zabs said...

MS: Ya bagitulah kira-kiranya. Mungkin di sini, telah banyak pencapaiannya. Bersangka baik kita.

Neeza Shahril said...

heheheeee.. sabar je lah zabs.. mat salleh pun ada gak yang hidung kembang ape.. heheeee

Fauziah Ismail said...

Salam Pak Zabs
I can only assume and I may be wrong but if this new model of Proton to replace Waja, the name of JAWA (a matter of moving two letters in the alphabet) is far more creative than the name of the latest Proton model. SAGA mana, baru ke lama? Biji saga, boleh?

Zabs said...

Neeza: Bersyukur ada cukup sifatkan. Alhamdulilah. Mat Salleh tu ada gene dari Asia kot?

Zabs said...

Fauziah: Tak tahu kenapa nama tu lagi yang dipilih. Macam dah kering i sanga. Banyak lagi nama yang boleh diberi.
Nak dapatkan sokongan seperti yang pertama tu dulu agaknya.....

zino said...

lagi bangga tuan kereta tu kalau dia tau zabs iklan kan kat sini hehe

So'od said...

salam uncle..
hehe waja jd jawa..
org2 kita mmg kreatif..

blackpurple @ jowopinter said...

Salam tuan.

Hehehe!

Saya nak cari no plat JAW4. :D

Zabs said...

Zino: Dia nak syok sendiri je tu. Tak ramai pun yang baca blog ini, jadi dia tak dapat banyak publisiti pun.

Zabs said...

So'od: Kalau dalam semua hal, kreatif begitu, alangkah baiknya..

BP@JP: Kalau ada yang nak jual, tentu mahal harganya tu.