Monday, September 04, 2006

Realitinya

Senyum kambing hari ini membangkitkan tentang keperluan mempunyai Ijazah untuk menjadi penghulu di Terengganu. Ini tidak akan menjadi sesuatu yang asing tidak lama lagi. Bukan hanya penghulu, jawatan jawatan lain seperti kerani, pekerja kilang dan sebagainya pun sekarang banyak yang di sandang oleh pemegang diploma dan ijazah.
Mungkin tidak akan menjadi perkara asing juga jika suatu masa nanti, pemandu teksi, pemandu lori dan budak despatch pun akan di lakukan oleh pemegang ijazah dan diploma ini. Pertambahan jumlah graduan yang mengganggur setiap tahunjuga semakin tinggi. Jadi perkara-perkara seperti ini tidak mustahil akan berlaku. Jika tidak hutang Mara dan PTPTN tidak akan dapat dikutip semuanya.
Apa yang perlu di lakukan sekarang ialah supaya menjadikan semua jenis kerja yang ada sebagai sesuatu yang menarik untuk dilakukan. Tahap gaji minima juga perlu ada supaya, walau apa juga kerja yang di sandang, pekerja tersebut masih mampu untuk menjalani kehidupan yang selesa dengan gaji yang diterima. Mereka pula seharusnya tidak merasa rendah diri untuk melakukan kerja-kerja tersebut.
Namun demikian kelulusan akademik sahaja tidak menjamin pemegang sesuatu jawatan boleh berfungsi dengan baik. Terutama bagi jawatan-jawatan yang memerlukan tahap keperihatinan kepada rakyat dan masalah yang berbeza setiap masa, seperti penghulu, wakil rakyat dan Menteri Besar umpamanya. Mereka perlu ada satu kemahiran lain yang hanya dapat di pupuk melalui pengalaman, kemanusiaan. Tidak semua manusia ada sifat tersebut.
Salam Kemanusiaan.

No comments: