Sunday, September 24, 2006

Puasa

Kini Ramadhan yang ditunggu2kan telah tiba dan seperti biasa semangat bertaraweh dan bersembahyang jemaah telah dapat dirasakan di setiap surau dan masjid. Kalau selalunya untuk mendapatkan satu saf untuk berjemaah disurau adalah mustahil, kini sebalik berlaku pada malam pertama bertaraweh ini. Olehn kerana jemaah yang lebih dari biasa, ada yang terpaksa ke surau atau masjid yang berhampiran untuk bersembahyang. Semoga fenomena ini akan berterusan, InsyaAllah.
Untuk ingatan juga di sertakan disini sebuah Hadis yang diriwayatkan oleh Anas r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Hendaklah kamu bersahur kerana di dalam bersahur itu ada keberkatannya.
Semoga kita sentiasa bersahur walaupun hanya dengan meminum setegok air. Waktu bersahur ialah pada sepertiga malam yang terakhir sebelum masuk waktu subuh. Untuk yang makan lewat sebelum tidur itu tidaklah bersahur namanya. Amalan bersahur adalah juga untuk melatih kita agar mudah bangun pada awal pagi dan bolehlah diteruskan sehingga selepas bulan Ramadan juga.
Pak Guru juga ada memberikan 3 Hadis rengkas yang berkaitan dengan puasa ini:
1. Lena orang yang berpuasa itu adalah di kira sebagai satu Ibadah. (Tapi ini tidaklah bermakna orang berpuasa itu boleh tidor berterusandi siang hari, kerana keletihan berjaga malam melakukan aktiviti2 yang tidak berfaedah. Lena di sini hanyalah sebentar sahaja, iaitu satu atau dua jam untuk melepaskan rasa mengantuk setelah banyak beribadah pada malam harinya).
2. Berdiam diri/senyap orang yang berpuasa itu adalah umpama dia bertasbih kepada Allah SWT. (Berdiam diri kerana keletihah berpuasa, seolah-oleh bertasbih kepada Allah SWT. Berdiam diri juga dapat mengelakkan kita dari berkata2 yang tidak baik, mengumpat dan sebagainya).
3. Amalan orang yang berpuasa itu diganda2kan pahalanya. (Jadi inilah masanya untuk kita menambah nilai amalan kita. Jika melakukan amalan sunat akan mendapat pahala seperti melakukan amalan fardu. Pahala melakukan amalan fardu pula akan berlipat kali ganda, jika dilakukan dengan ikhlas, InsyaAllah).

Sedikit ingatan untuk menempuh bulan yang mulia ini. Selamat Berpuasa Zahir dan Batin.

Salam Ramadan.

No comments: