Friday, September 01, 2006

Beberapa Perkara

MERDEKA. Semalam kita menyambut Hari Kemerdekaan yang Ke 49, sungguh meriah tetapi..... adakah itu sahaja yang kita banggakan kemeriahan sambutan? Hiburan dan berhiburan yang keterlaluan? Semangat yang cuba diterapkan melalui hiburan tidak akan membawa banyak manfaat kepada jenerasi muda kita. Penghayatan yang lebih berbentuk patriotik dan jati diri perlu untuk mengekalkan kemerdekaan ini. Bukan hanya Merdeka Negara, tetapi lebih-lebih lagi kemerdekaan minda, budaya dan ekonomi.
Semalam juga telah mendapat sms dari Kdr S yang kini berada di Dubai, UAE, untuk meneroka bidang baru dalam memberi khidmat hidrografi di sana. Walaupun menempuh banyak kesulitan, dalam persediaan untuk kesana, ia sedikit tidak melemahkan semangatnya untuk menabur bakti di sana. Semoga beliau dapat melaksana tanggungjawab dengan cemerlang, seperti juga Mat Salleh-Mat Salleh lain yang setugas dengannya di sana. Sebenarnya kita mempunyai keupayan yang tinggi dan mampu bersaing di peringkat global bukan hanya menjadi jaguh kampung. Mari kita menjadi Jaguh Global dan juga Lokal (GLOKAL).
Pada 30 Ogos malam juga bekesempatan untuk melawat ke satu pameran yang di beri nama Gerakan Usahawan 2006. Usaha dari Kemeterian Pembangunan Usahawan dan Kooperasi. Walaupun ini merupakan satu usaha uyang patut dipuji, tetapi adalah dirasakan ia tidak mencapai matlamat yang diharapkan. Kemah-kemah besar yang didirikan tidak cukup untuk mengamit lebih orang untuk mengunjunginya. Ada beberapa sebab untuk yang menyebabkan perkara tersebut.
Pertamanya, lokasi yang dipilih, tidak strategik. Banyak tempat lain yang lebih sesuai di sekitar lembah Klang yang boleh dipilih. Kurangnya pulisiti yang diberikan. Jenis barangan yang dipilih untuk dipromosi, tidak mampu menimbul keterujaan pengunjung. Sesuatu yang dirasakan perlu difikirkan ialah tarikh untuk mengadakan pameran ini tidak tapat. Tarikh perayaan hari kemerdekaan menghilang minat warga kota untuk menyaksikan pameran ini. Cuti yang panjang dan hiburan yang banyak dan lebih menyelerakan di tempat lain (KLCC umpamanya), menjadi saingan kepada pameran ini. Semoga menjadi pengajaran di masa hadapan.
Salam Harapan...

No comments: