Monday, May 17, 2010

Solat

Diceritakan dalam kitab Makzan al-Wa’izhin, “Pada zaman Rasulullah s.a.w, ada seorang lelaki mendatangi Rasulullah dan mengeluh mengenai kemiskinannya. Rasulullah berkata kepadanya, “Mungkin kamu tidak melaksanakan solat.” Lelaki itu membalas, “Wahai Rasulullah, saya melaksanakan solat lima waktu bersama tuan.”

Rasulullah berkata pula, “Mungkin di rumahmu ada orang yang tidak mengerjakan solat.” Lelaki itu menjawab, “Wahai Rasulullah, mereka semua mengerjakan solat. Saya tidak keluar rumah selagi saya belum memerintahkan mereka semua mengerjakan solat.”

Rasulullah berkata lagi, “Mungkin ada antara tetanggamu yang tidak melaksanakan solat.” Jawab lelaki itu, Wahai Rasulullah, semua tetangga saya melaksanakan solat.”

Kemudian Jibril a.s. datang, lalu berkata, “Wahai Rasulullah, di suatu jalan, ada orang yang meninggal dunia dan semasa hidupnya, dia tidak bersolat. Kemudian seekor gagak mematuk tulang kecil dari mayat itu dan meletakkannya pada pohon yang terletak dekat dengan rumah lelaki itu. Katakan padanya supaya mengambil dan membuang tulang itu, supaya rezekinya menjadi mudah.”

Tuhanlah yang lebih mengetahui kelebihan segala sesuatu.

6 comments:

BayuKK said...

Salam

Thanks kerana menginggatkan.

The Blogwalker said...

Subhanallah,
Allah Mahaberkuasa atas setiap seuatu.

Terima kasih sudi kongsikan.
semoga kehidupan kiter diberkati Nya.

KAMATO said...

Salam Pak Zabs
Terima kasih atas peringatan ini

NASSURY IBRAHIM said...

Salam kunjungan

NASSURY IBRAHIM said...
This comment has been removed by the author.
malaysia baru said...

Mcmna nak fhm cerita ni...tak boleh samasekali compromise dgn orang yg tak solat kot...