Monday, November 12, 2007

Pertemuan

Pertama kali saya bertemu dengan beliau ialah lebih kurang 20 tahun yang lalu. Pada masa itu kami bekerjasama di dalam satu Jawatankuasa yang ditubuhkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka, untuk menyediakan istilah Astronomi di dalam Bahasa Melayu. Saya terpaksa meninggalkan Jawatankuasa tersebut separuh jalan kerana bertukar tempat kerja.

Walau bagaimana saya masih mengikuti perkembanagan beliau dari masa ke semasa, termasuklah apabila beliau dilantik sebagai Director General of Science, Technlogy and Environment Ministry's Space Science Studies Division pada tahun 1995 dan seterusnya dilantik sebagai Head and Director of the United Nations Office for Outer Space Affairs di Vienna pada 1999.

Beliau kemudiannya kembali semula ke Malaysia untuk menerajui program ke angkasa lepas, dan yang lainnya adalah sejarah.

Pada 11hb malam saya dan isteri, telah ke Petaling Jaya untuk menghadiri Majlis Pernikahan anak kepada saudara dua pupu isteri saya. Dan inilah yang dikatakan dunia ini kecil sahaja, dan seperti kata Dato' Ismail Kamus, dunia ini di lihat seperti sebutir pasir sahaja pada pandangan malaikat.

Kedatangan kami di sambut oleh beliau bagi pihak tuan rumah yang tentunya sibuk dengan majlis yang sedang berlansung itu. Ia menimbulkan teka-teki juga kepada kami, akan kaitan beliau dengan keluarga tersebut. Akhirnya kami diberitahu bahawa beliau adalah adik kepada isteri, saudara dua pupu isteri saya itu.

Dan untuk merakamkan pertemuan ini isteri saya dengan sukacitanya telah meminta untuk diambil gambar bersama beliau. Inilah dia hasilnya dari kamera D40 saya.

10 comments:

Unknown said...

Hi Zabs,

Oh yes of course Dato Mazlan. Yes she was my senior at college. I terserempak dengan dia when I was at the Gardens a few days ago. I agree, what a small world we live in. Amazing things and amazing encounters can happen.

Now she is somehow related to your family. Nothing is impossible as long as God deems it kan?

aNIe said...

Kadang-kadang dlm dunia blogging ni pun mungkin ada yang bau bau bacang dengan kita tapi kita tak tau...dunia memang kecil dan rasanya semakin kecil...

tokasid said...

Salam pak zabs:

Yes, Dato Dr Mazlan, how can I forget her. In the 80's her name was always mentioned when it came to astronomy and pusat sains negara and the Planetarium I believe was her 'child'. But I was suprised when I first saw her face in the papers! Dr Mazlan is a her!( all those while I thought it was a him, for the namesake).

After that I have always admired this strong willed lady. She is really something. She is bigger than our angka-sawan(not the angka-sawan from PWTC), actually. She definitely was and still is.

Unknown said...

ZABs....:-) waz here....

nice story of re-union!

idham

ZABS said...

Ruby: Kita berusaha dan Allah menentukan. Jika baik yang kita usahakan, InsyaAllah baiklah yang akan dioperoleh dariNya.

Kak Lady: Ya, semua kemungkinan itu boleh terjadi. Kita hanya perlu bertanya.

Doc. TA: Dia akan ke Vienna semula selepas bersara wajib pada hujung tahun ini.

Idham: Nampaknya tuan sudah menulis semula. Happy Anniversary.

Mak Su said...

small world kan... dia memang dikagumi

13may said...

hehhe...lepas baca entri dan komen nih, baru tau...

ZABS said...

Mak Su: Kata Dato' Ismail Kamus, dunia di sisi Allah, takda nilai, malah lebih murah dari nilai sebelah kepak nyamuk.

May: Tu dah tahu kira okey lah tak payah beri tahu lagi.

Fauziah Ismail said...

Salam Pak Zabs
I met her once on assignment a very long time ago and have always followed her work from afar.
She's one of those women who have create a name for themselves in the respective fields that they are in.
And space is not exactly child's play. She may not have gone to space but in my books, she's our first "space" scientist.

zino said...

jumpa kawan lama mesti banyak benda yg nak di sembanghkan ..