Tuesday, November 21, 2006

Kerja-Kerja

Semasa belajar di Wales beberapa waktu dahulu saya telah secara tidak sengaja mendapat sedikit pengalaman bekerja mencuci dan membersihkan sebuah supermarket (termasuk mencuci oven yang diguna untuk memanggang ayam).
Walaupun pada mulanya tidak berminat untuk bekerja, saya telah bersetuju untuk mengantikan tempat seorang kawan yang bertukar kerja ke tempat. Saya juga diberitahu bahawa seorang lagi pekerja akan ada bersama2 untuk menunjukkan apa yang perlu dilakukan. Kerja bermula dari 12 tengah malam dan perlu disiap sebelum 7 pagi. Gajinya RM18 sejam.
Malangnya pada malam itu, pekerja tersebut tidak datang (ponteng) dan saya terpaksa bekerja sendirian. Tanpa tunjuk ajar (....ku sifu), saya buat kerja ikut gerak hati jelah. Hasilnya tentulah tidak sempurna, dan terus buat keputusan tak mahu kerja lagi pada malam berikutnya (serik). Pertama dan terakhirlah saya kerja disitu. Oleh kerana berhenti tanpa notis dan tak mahu terus bekerja walaupun di pujuk, gaji untuk satu malam itu pun tidak dibayar.
Kini rangkaian supermarket tersebut dah pun ada di Malaysia. Bila sekali ke supermarket ini teringat lah ketika bertungkus-lumus membersihkannya di Wales satu masa dahulu.
p/s - Tahniah mohdazmir kerana berjaya menghabiskan tugas pertama sebagai pekerja bergaji.

2 comments:

mohd azmir said...

makacih!! hehe..
penat tapi mmg satu pengalaman yg tak dapat dilupakan!!

blackpurple said...

'Kerja sementara' seronoknya lain...

Ada seorang kawan sehostel kerja sementara kat KFC masa Matric dulu, setiap hari ada jer yg dibawak balik..semalam mug, hari ni sudu... hahaha...