Thursday, September 28, 2006

Susah Senang

Ini bukan submarin jenis baru yang nak dibeli oleh pihak TLDM, tetapi sebuah bot yang hampir tenggelam. Bukan senang nak jadi senang tapi cukup senang nak jadi susah. Beginilah jadinya jika semua perkara dibuat sambil lewa. Bot ini hampir tenggelam kerana dibiarkan tanpa membuang air yang bertakung di dalamnya semasa hari hujan. Walaupun hujan tidak berapa lebat tetapi jika semalaman hujan, penuh juga air di dalamnya, dan menengelamkannya. Mujurlah ianya diikat pada belakang sebuah bot lain yang lebih besar, jadi tidaklah ia tenggelam terus.
Namun begitu, terdapat beberapa peralatan yang sensitif dengan air didalam bot tersebut. Walaupun diikat kemas dan tidak terjun ke dalam laut, ia tetap dimasuki air. Walaupun akhirnya bot ini dapat diapungkan dan dibawa naik ke bot besar banyak kerugian berlaku. Injin bot tidak boleh digunakan lagi, alat-alat elektronik yang dimasuki air tidak boleh digunakkan, malah nak jual kati pun tak laku kerana terkena air masin. Kerja tergendala sementara mendapatkan bot dan peralatan yang baru.
Satu lagi pengajaran yang sangat mahal untuk dipelajari. Perkara seharusnya dapat dielakkan jika kita tidak bersikap sambil lewa dan sentiasa pula berhati-hati dalam melakukan sesuatu.
Selamat Melayari..

No comments: