Friday, September 01, 2006

10 Perkara

Pergi bersembahyang Jumaat di Masjid Muaz bin Jabal hari ini. Terlalu ramai orang berniaga hingga laluan pejalan kaki pun menjadi sempit. Bukan tak suka orang berniaga mencari rezeki, tetapi takut nanti apabila dah terlalu siok makan, Imam dah naik mimbar nak baca khutbah pun tak masuk masjid lagi. Habis pahala Jumaat.

Namun begitu satu yang menarik bersembahyang di Masjid ini ialah nashkah Suara Masjid yang ada diedarkan. Pada minggu ini apa yang dituliskan di dalmnya dirasa baik untuk dikongsi bersama. 10 perkara yang termasuk dalam kategori sia-sia.

1. Orang yang berdoa untuk dirinya sendiri sahaja tanpa memohon untuk ibu bapanya dan kaum muslimin yang lain.

2. Orang yang sering membaca Al-Quran walau sampai 100 ayat sehari, tetapi tidak secara tertib.

3. Orang yang masuk ke dalam masjid dan kemudian keluar kembali tanpa mengerjakan solat tahyatul masjid.

4. Orang yang melawat tanah perkuburan, tanpa mengucapkan salam kepada penghuni-penghuni kubur dan tidak mendoakan keselamatan arwah-arwah mereka.

5. Orang yang tinggal di satu lingkungan dengan seorang ulama, tetapi tidak menggunakan kesempatan itu untuk menambah ilmu pengetahuan.

6. Orang yang masuk pada hari Jumaat ke suatu kota, kemudian dia keluar lagi dari kota itu tanpa mengerjakan solat Jumaat berjemaah.

7. Dua lelaki yang bersahabat, tapi mereka tidak saling menanyakan tenang keadaan masing-masing dan keluarganya.

8. Lelaki yang mengundang seseorang menjadi tetamunya, tapi tidak melayan tetamunya itu.

9. Pemuda yang menjadikan zaman mudanya begitu sahaja tanpa memanfaatkan waktu yang berharga itu untuk menuntut ilmu dan meningkatkan budi perkerti.

10. Orang yang tidak menyedari tetangganya yang merintih lantaran kelaparan, sedang dia sendiri makan kekenyangan di rumahnya.

Semuga kita dapat manfaat dari menghindari perkara-perkar di atas.

Salam Jumaat.

No comments: