Sunday, September 03, 2006

Hutang

Hari ini semasa mendengar kuliah Tuan Guru, kami diingatkan lagi tentang kebaikan menderma, di mana balasannya adalah 10 kali ganda. Tetapi jika memberi hutang atau pinjaman akan dibalas 18 kali ganda. Namun demikian, sepemberi hutang masih mahu peminjam membayarnya semula. Peminjam pula seharusnya berniat untuk membayar semula hutang tersebut apabila mempunyai lebihan wang.

Ini nampaknya tidak berlaku kepada hutang Pinjaman Pelajaran Mara. Akhir-akhir ini perkara tersebut telah banyak dibincangkan di akhbar-akhbar. RM 298 juta adalah satu jumlah yang banyak, dan pihak Mara telah mencadangkan agar ianya di kutip dari simpanan KWSP peminjam2 tersebut. Tetapi perkara ini mungkin tidak akan menjadi kenyataan kerana belum dibenarkan oleh kerajaan.
Selain hutang Pinjaman Pelajaran Mara ini, PTPTN juga masih belum dapat mengutip pinjaman sebanyak RM 248 juta yang dikeluarkan kepada pelajar IPTA dan IPTS.

Kegagalan membayar balik wang pinjaman menunjukkan keperihatinan para peminjam kepada tanggungjawab membayar hutang. Mereka telah memungkiri janji semasa memohon pinjaman tersebut. Menidakkan hak peminjam selepas mereka. Dan jika di lihat pembelajaran mereka sebagai satu perniagaan, dan mereka kini sedang menikmati keuntangan perniagaan tersebut, maka modal yang telah mereka guna itu adalah dari wang yang bukan milik mereka (haram??).


Walau bagaimana pun, pada amnya majoriti peminjam ini adalah orang Islam. Apabila meminjam wajib dibayar melainkan ia telah hihalalkan. Jika tidak nanti apabila mati roh akan tergantung. Mungkin pada peminjam2 ini yang, masih dalam kesempitan untuk membayar hutang tersebut, tetapi setidak2nya mereka perlu ada niat untuk membayar setiap hutang yang diambil, tidak kira dari sesiapa. Semoga dengan niat yang ikhlas untuk membayar hutang2 tersebut, Allah akan memberi kita rezki yang lebih, bagi melunaskan hutang2 tersebut, InsyaAllah.



Salam Harapan.

No comments: