Tuesday, September 12, 2006

Perpuasa

Tidak sampai 10 hari lagi umat Islam akan menjalani ibadah puasa, yang difardhukan di sepanjang bulan Ramadan. Puasa bukan sekadar menuntut kita untuk menahan diri daripada makan dan minum tetapi juga melawan pelbagai godaan hawa nafsu termasuk nafsu makan yang melebihi keperluan tubuh dan akhirnya menimbulkan pelbagai komplikasi kesihatan. Puasa juga memberikan ruang kepada badan untuk menyingkirkan toksin serta membersihkan tubuh.

Seiring saranan agar kita menambah aktiviti amal dan penyucian rohani, penjagaan kesihatan semasa berpuasa seharusnya tidak diabaikan. Puasa sering dikaitkan dengan masalah keletihan akibat pengambilan makanan dan minuman yang terhad. Keletihan tersebut mungkin akan menjejaskan daya tumpuan dan ingatan.


Bagi umat Islam yang berada di Malaysia, mendapatkan juadah untuk berbuka puasa adalah k mudah kerana banyak pasar-pasar Ramadan akan diadakan di merata-rata kawasan. Tepok dada tanya selera, semua yang hendak dimakan ada dijual dengan berbagai pilihan.

Namun demikian ianaya sudah tentu berbeza bagi mereka-mereka yang berada di perantauan, terutamanya pelajar-pelajar yang berada di luar negara. Mungkin bagi mereka yang berkeluarga, boleh memasak sendiri juadah yang diinginkan, tetapi bagi yang masih solo, terpaksalah belajar memasak sendiri. Mungkin ada sebilangan mereka yang telah pun bersedia sebelum keluar negara dengan belajar sedikit sebanyak ilmu memasak dari ibu-ibu mereka. Baguslah kalau begitu, tetapi sudah tentulah ianaya tidak seenak masakan ibu di rumah. Dan juga kegembiraan ketyika berbuka bersama-sam keluarga.

Walau apa pun, selamat berpuasa diucapkan kepada semua. Semoga di bulan Ramadan yang mulia ini kita akan dapat menghayatinya dengan penuh keimanan. Semoga Allah memberi kita taufik dan hidayahNya dan kita dapat beribadah dengan sebaik mungkin. InsyaAllah.

Selamat berpuasa.

2 comments:

mohd azmir said...

aloo

mohd azmir said...

ayah! ari2 tukar template jer..
kanepe yer?? nyway, siap ade selit2 pasal student oversea!! kami sume pandai masak n sure survive nyer!! rayer jer kot seday nanti coz tgh exam.. uwaaaa!!! btw, ayah taruk ar satu chatbox kat sidebar, sneang2 leh sembang2!!