Saturday, September 02, 2006

Bajet 2007

Semalam Pak Lah telah membentangkan Bajet '07 di parlimen untuk di luluskan sebelum akhir tahun untuk di implementasi pada tahun 2007. Antara intipati Bajet 2007 adalah seperti berikut untuk rakyat Marhain seperti kita adalah seperti berikut:

Bonus sebulan gaji atau minimum RM1,500 bagi kakitangan awam,
Bayaran khas sekali sahaja sebanyak RM200 hingga RM400 kepada 542,000 pesara dan penerima pencen,
Pelepasan cukai RM3,000 ganti rebat cukai RM500 bagi pembelian komputer,
Pelajar perolehi 10 A1 dalam SPM dari keluarga berpendapatan RM1,500 sebulan ke bawah diberi biasiswa,
Yuran peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan STPM di semua sekolah kerajaan dimansuhkan,
Pelepasan cukai bagi pembelian buku dinaikkan dari RM700 ke RM1,000 setahun,
Perbadanan Kemajuan Industri Halal ditubuhkan di bawah JPM,
Kadar cukai korporat dikurangkan dari 28% kepada 26%,
Duti eksais rokok naik 20 peratus,
Duti eksais produk tembakau dan minuman keras yang kandungan alkoholnya melebihi 40 peratus naik 15 peratus.
Seperti biasa Penyokong kerajaan berkata ia satu bajet amat baik, bajet kemerdekaan, bajet yang mesra serba serbi dan bermacam lagi pujian. Tetapi pihak pembangkang pula berkata, bajet ini tak ada yang ummph pun, macam biasa je. Tak cukup untuk memberi kebaikan kepada rakyat. Hutang kepada kontraktor sebanyak 28 bilion masih belum berbayar dan banyak lagi.
Tetapi dari apa yang kita lihat kerajaan masih meminjam untuk berbelanja. Walau pun ia dari dalam negara sendiri. Berbelanja lebih dari pendapatan, tak kira dalam apa juga keadaan adalah sesuatu yang tidak baik. Baik dalam bajet persendirian keluarga atau negara sekalipun.
Walau bagaimana pun sebagai rakyat Malaysia, kita harus bersyukur dengan nikmat yang Allah telah berikan. Walaupun tidak mendapat bonus 2 bulan gaji, kita telah diberi dengan kemudahan lain yang sedikit sebanyak meringankan lagi perbelanjaan kita. Seperti kata seorang kawan, sekurang-kurangnya, pesara kerajaan dapat beli sekurang2 nya sepasang Baju Melayu untuk Hari Raya nanti.
Salam Hari Bajet.

No comments: