Wednesday, September 27, 2006

Bangkai Kapal

Ini adalah bahagian yang boleh dilihat dari bangkai (wreck) sebuah kapal yang telah terdampar diluar kawasan salah sebuah pelabuhan di pantai timur. Walaupun telah terdampar di sana agak lama, ianya masih belum di keluarkan (salvage). Telah banyak cadangan dikemukakan oleh pihak2 tertentu tetapi ia masih disitu. Mungkin kerana belanja yang besar diperlukan, dan juga ianya tidak/belum membahayakan pergerakan kapal untuk memasuki pelabuhan tersebut. Oleh itu masihlah ia menghiasi laluan untuk masuk ke pelabuhan tersebut. Atau seperti biasalah orang kita akan hanya bertindak apabila sesuatu kemalangan yang besar telah berlaku.
Sebenarnya apa yang saya ingin ceritakan di sini bukanlah tentang bangkai kapal tersebut, tetapi satu lagi bangkai yang terdapat di perairan sebuah pulau di Perak. Bangkai kapal tersebut telah menyebabkan kami mengalami sedikit kerugian kerana terpedaya dengan usaha sama untuk mengeluarkannya (salvage) yang tidak menjadi kenyataan.
Pada hemat saya, telah ada niat tidak ikhlas dari rakan kongsi ini dari awal lagi kerana kami telah tidak diajak bersama dalam setiap pertemuan dengan pihak berkuasa akan meluluskan projek tersebut. Maklumat yang didapati hanyalah melalui beliau sahaja dan pihak kami sahaja yang diminta mengeluarkan perbelanjaan.
Memanglah sudah terlambat sekarang, tetapi ia akan menjadi satu pengajaran, walau sangat mahal harganya. Ia menjadikan kami lebih berhati-hati di masa akan datang. Tidak lagi bertindak mengikut pandangan luaran sahaja tetapi pandangan mata hati.
Walaupun ia ibarat sudah terantuk baru terngadah, tetapi cara begitu lebih memberikan impak. Supaya di lain masa tidak lagi bertindak melulu, percaya tanpa usul periksa. Tidak kiralah orang itu kawan baik, saudara mara dan lebih-lebih lagi orang asing yang baru di temui, walau diperkenalkan oleh kawan sendiri. Dalam apa juga keadaan perlu ada sifat waspada. Semoga hamba Allah yang saya maksudkan ini menyedari kesalahan-kesalahannya dan tidak lagi menjalankan aktiviti2 "mengenakan" kawan-kawan yang lain. InsyaAllah.
Salam Kemaafan.

2 comments:

mohd azmir said...

sapekah agaknya..
takpe itulah dia, manusia!!
lebih mementingkan keuntungan dr benda lain..
takpe insyaallah jadi pengajaran kepada yg lain2 juga..

m i n e r a l . . . said...

salam berpuasa bro..
1st time lawat blog nie...
full info...